/  SWEDISH ARTS & BUSINESS AWARDS 2022

SWEDISH ARTS & BUSINESS AWARDS 2022

Rys och Mys tog hem priset för bästa kultur-och näringslivssamarbete i tävlingen Swedish Arts and Business Awards 2022. Höstlovsevenemanget Rys och Mys är ett samarbete mellan Hallands kulturhistoriska museum, Varberg Energi och Varbergs kommun samt i partnerskap med Statens Fastighetsverk, Varbergs Fastighets AB, Sparbanksstiftelsen Varberg och Region Halland.

Evenemanget syftar till att öka stadens, fästningens och museets attraktionskraft under årets mörkaste tid. Evenemanget genomförs med stöd av Sparbanksstiftelsen Varberg och Region Halland. Under höstlovet 2021 fylldes centrum och fästingen av ljus och ljud och besökarna kunde på vägen upp mot fästningens borggård följa en stämningsfull berättelse med olika nedslag i historien.

– Samarbetet inom Rys och mys har gett museet en tydligare plats i Varberg, säger länsmuseichef Cajsa Lagerkvist. Det är positivt att vi kan bidra med våra kunskaper om historieberättande till stadsutvecklingen och besöksnäringen i staden.

De andra nominerade var utställningen Norden Paris som visas på Nordiska museet och Stockholm School of Economics Art Initiative.