/  Majblomman genom tiderna
Majblomman genom tiderna

18/4 2024

Föredraget är kostnadsfritt och äger rum på Kafé Längan. Kafé Längan håller öppet fram till föredragets start och erbjuder fika och lättare måltider. Det direktsänds också via Youtube till den här sidan.

Majblomman som rörelse bildades 1907 i Göteborg. Initiativtagare var Beda Hallberg från Onsala som 2004 röstades fram som Tidernas hallänning. Under föredraget tar Martina Hansson och Janna Lindblom oss med till Majblommans värld, berättar om Beda Hallberg och visar olika varianter av den kända lilla konstgjorda blomman.

Efter föredraget berättar Anna-Lena Nilsson, arkivchef vid Hallands kulturhistoriska museum, om Majblommans grundare Beda Hallbergs arkiv som togs över av Arkiv Halland 2023.
Föredraget hålls i Kafé Längan.

Janna Lindblom, till vänster, och Martina Hansson berättar om Majblomman i kvällens föredrag.