/  Föredrag: Våtplåtsfotografi – då och nu
Föredrag: Våtplåtsfotografi - då och nu

Föredrag: Våtplåtsfotografi – då och nu

4/4 2024

Någon har räknat ut att det numera tas 57 246 bilder – inte om dagen, eller i veckan. Utan varje sekund! Det har aldrig varit så enkelt att fotografera och sprida sina verk över hela världen på ett ögonblick.

Fotograf Anders Andersson letade efter ett sätt att hitta tillbaka till det som från början fick honom förälskad i fotografin, och hittade det bland bomullskrut och silvernitrat. Wet plate collodion, eller våtplåt på svenska, är inte en teknik för den som har bråttom eller ogillar oväntade effekter i sina bilder. Men för Anders var det som att komma hem.

Den 4/4 gästar han Hallands kulturhistoriska museum för att på plats visa hur den 170 år gamla tekniken går till, och samtidigt berätta om sin pågående utställning Hands on!

Anna-Lena Nilsson, arkivchef vid Hallands kulturhistoriska museum visar våtplåtar från 1800-talet och berättar om museets fotoarkiv.

Föredraget är kostnadsfritt och äger rum på Kafé Längan och direktsänds via youtube till den här sidan. Kafé Längan håller öppet fram till föredragets start och erbjuder fika och lättare måltider.