/  Hjortberg 300 år
Hjortberg 300 år

Som ett fönster mot upplysningstiden och det halländska 1700-talet öppnar sig målningen av prosten och mångsysslaren Gustaf Fredrik Hjortberg (1724-76) och hans stora familj. Lördagen den 28 september firar vi att det i höst är 300 år sedan Hjortberg föddes. Följ med in i en värld av upptäckariver och vetgirighet och njut av musik från Hjortbergs dagar.
Under dagen blir det visningar kl. 13, 15 och 17 av Hjortbergtavlan på museet, och en tävling för hela familjen med chans att vinna fina priser.

Kl. 18-20
Konsert i Rikssalen med lutenisten Jakob Lindberg som spelar musik från Hjortbergs tid av bland annat Hagen, Kohaut, Falckenhagen och Durant. Museipedagog Inger Alebo berättar och ger oss glimtar ur Hjortbergs liv.

Entré 180 kr, inkl. besök i museets utställningar före konserten. En liten smakbit av 1700-talet bjuds i pausen.
Försäljning av biljetter startar 15 augusti kl.12.

Köp din biljett här.