9. Fästningen och krigen

Den stora modellen visar Varbergs fästning som den såg ut på 16- och 1700-talen. Den ser fortfarande nästan likadan ut. Du befinner dig just nu i en av byggnaderna runt borggården – den som är närmast havet.

Den första borgen här byggdes på medeltiden, runt år 1300, och den bestod bara av husen runt borggården. Kring år 1600 byggdes denna borg ut till en fästning. Det var då alla murar och bastioner som syns på modellen skapades. Murar och vallar skulle skydda mot det nya vapnet: kanonen.

Under perioden 1563-1718 rasade många krig mellan Sverige och Danmark – ofta på halländsk mark. Det var en hemsk tid för alla hallänningar med brand, svält och död. Halland tillhörde Danmark fram till 1645, då landskapet erövrades av Sverige.

Bakom dig i samma rum finns många välbevarade föremål i en monter. Föremålen hade gömts i en brunn i staden Ny Varberg, som låg strax norr om nuvarande Varberg. Förmodligen gömdes föremålen år 1612, för att inte soldater skulle kunna ta dem vid plundring.