5. Öga mot öga med medeltiden

levde.

För att återskapa mannens utseende har museet tagit hjälp av modellmakaren Oscar Nilsson. Han använder en vetenskaplig metod där han utifrån kraniet bygger upp lager för lager, inifrån och ut, för att få fram ett ansikte. När dockan tillverkades fick mannen ljust hår, men senare har ny DNA-forskning visat att han troligen var mörkhårig.

Vi vet att Bockstensmannen dog kring mitten av 1300-talet och att han tillbringade åtminstone de sista åren i sitt liv i Varbergstrakten. Hur såg då livet ut i Halland under hans tid?

1200- och 1300-talen var en orolig tid för hallänningarna.

Den allra största delen av befolkningen var bönder. Många ägde inte sin egen jord utan betalade skatter och avgifter för att få bruka adelns mark. Adeln samlade på sig rikedomar och kunde börja bygga borgar medan många bönder levde i fattigdom.

Hallands första städer, Halmstad och Laholm, anlades under 1200-talet. Därefter växte Varberg och senare Falkenberg och Kungsbacka fram.

Digerdöden drabbade hela Europa och Halland hårt omkring 1350. Befolkningen minskade kraftigt och bondgårdar och byar lades öde. Samtidigt pågick det krig i Halland mellan de skandinaviska rikena vilket gjorde att både norra och södra Halland bytte nationalitet åtskilliga gånger.

Var passar Bockstensmannen in i allt detta? Vem var han? Blev han mördad och vilka var det som såg till att han hamnade i mossen med pålar genom kroppen? Ironiskt nog ledde deras ansträngningar för att mannen skulle försvinna för all framtid till precis det motsatta resultatet. Idag är det han som lever kvar medan de själva har försvunnit och glömts bort.