17. Richard Bergh – ” Strandäng Halland” 1893

Richard Bergh föddes 1858 i Stockholm som son till en konstnär och professor. Till Varberg kom han hösten 1893 med sin andra fru Gerda och tre små barn. Tanken var att få lugn och ro att arbeta med flera större målningar som han redan hade påbörjat. I den lilla landskapsmålningen ”Strandäng Halland” skildrade han ljuset vid havet och landskapet målas med bara ett fåtal detaljer. I Varberg arbetade han framför allt med den stora målningen ”Riddaren och jungfrun” som innehåller många symboler för liv och död. Richard Bergh var en erkänt duktig porträttmålare och här kombinerade han både porträtt och landskap. Som modeller för riddaren och jungfrun använde han både sin fru Gerda, vännen Karl Nordström och lokalbefolkningen.  Richard Bergh skrev många artiklar och böcker och var ofta anlitad som utställningsintendent. År 1915 blev han chef för Nationalmuseum i Stockholm.