14. Konstnärskolonin Varbergsskolan.

I den här utställningen visas konst av tre konstnärer som bodde i Varberg under några år på 1890-talet. Det var Richard Bergh, Nils Kreuger och Karl Nordström och de bildade en konstnärskoloni här som kallas för Varbergsskolan. Konsten de har målat är främst landskapsmålningar med motiv från stad och land i Varberg med omnejd. Det är ett stämningsfullt nationalromantiskt måleri som väl representerar 1890-talets kulturella storhetstid i Sverige.

Men hur kom det sig att konstnärerna bosatte sig i Varberg? Ingen av dem tre var födda eller uppväxta här. De träffades som unga på en målarskola i Stockholm i mitten av 1870-talet. Efter utbildningen reste de, som så många andra konstnärer i sin generation till Frankrike, där de bodde och studerade under flera år. Konstnärerna fick möjlighet att ställa ut och visa sin konst där, på den årliga franska konstutställningen ”Salongen”. I Paris gick de också på utställningar och museer och såg flera av de nya konstriktningar som de tog intryck av; impressionismen, syntetismen och symbolismen. Sommartid reste de söderut några mil från Paris till byn Grez-sur-Loing där de bildade en konstnärskoloni tillsammans med många andra skandinaviska och engelska konstnärer. I Grèz-sur-loing målade de och umgicks med sina vänner.

Efter en period i Frankrike återvände de flesta konstnärerna till Sverige. Här bosatte sig många på landsbygden. I Sverige blev omställningen stor och konstnärerna behövde förändra sitt måleri eftersom ljuset, årstiderna och motiven var annorlunda.

Till Varberg flyttade Nils Kreuger med sin familj redan 1887. Familjerna Nordström och Bergh kom hit 1893. På hösten 1893 skrev Hans Kungliga Höghet Prins Eugen, själv målare, ett brev till sin vän Richard Bergh och där kallade han konstnärskolonin för ’l’ecole de Varbère”, Varbergsskolan, ett namn som den haft sedan dess.

Under Varbergsskolans tid kom många av samtidens kända konstnärer, författare och musiker till Varberg för att hälsa på. Bland andra målarna Karin och Carl Larsson, Emma och Anders Zorn, Hanna och Georg Pauli.

I Varberg utvecklade Richard Bergh, Nils Kreuger och Karl Nordström sitt måleri med utgångspunkt från friluftsmåleriet och naturalismen, det vill säga att de hämtade inspiration och motiv från sin närmaste omgivning. Inspirerade av det halländska landskapet och livet i kuststaden skapade de ett stämningsfullt landskapsmåleri som idag hör till det mest betydelsefulla för perioden och som är en viktig del av den svenska konsthistorien. Efter tiden tillsammans i Varberg 1893 – 1896 flyttade de tre konstnärerna till Stockholm.