13. Emigrationen

Med önskan om ett bättre liv emigrerade ungefär en miljon svenskar till USA under åren 1860-1920. Från Halland var emigrationen ovanligt stor i förhållande till folkmängden. Många hoppades på egen jord eller bra jobb. Men många gick under i farliga gruvor eller på riskabla byggarbetsplatser.

Bilden rakt fram kallas ”Men at lunch”. Den är tagen 1932, under bygget av Rockefeller Center, på Manhattan, som blev 259 meter högt. Kanske finns två hallänningar med på bilden. Men många på det här fotot är namngivna flera gånger – alla vill känna nån som var med.

Till vänster ser du människor på Ellis island, strax utanför New York, som väntar på att få bli insläppta i USA. I kofferten finns allt som dom tagit med sig. På Ellis island kontrollerades alla emigranter, och alla kom inte in. Man kan tänka sig oron bland människorna i kön: Får jag komma in? Kan jag hitta ett arbete? Bilderna föder tankar om dagens situation med flyktingar som emigrerar, och som också hoppas på ett bättre liv.