16. Karl Nordström – ”Varbergs fästning från söder” 1894

Karl Nordström var född 1855 på Tjörn, en ö på den svenska västkusten, som son till en kronolänsman. Till Varberg kom han hösten 1893 med sin fru Tekla, som också var konstnär och tre små barn. I Frankrike hade han målat i en impressionistisk stil men tillbaka i Sverige blev stilen syntetisk, inspirerad av barndomsmiljön på Tjörn och den franska konstnären Paul Gauguin. I Varberg målade Karl Nordström flera verk med Varbergs fästning som motiv. ”Varbergs fästning från söder” från 1894 är målad i en mörk färgskala utan detaljer och stämningen känns dramatisk och ödesmättad. Vid den här tiden var naturen vild och uppbruten söder om fästningen efter många års stenbrytning där. Sommartid målade Karl Nordström ljusare och mer färgstarka verk som i ”Granngårdarna” som ligger i Apelviken och där konstnärerna med familjer bodde sommartid.