11. Hjortbergs epitafium

Hjortsbergs epitafium, bilden med prästfamiljen Hjortberg i Valda Släp är en av de intressantaste målningarna från svenskt 1700-tal. Dels är den ett fantastiskt familjeporträtt, framförallt över de åtta levande och sju döda barnen och dels visar målningen hela upplysningstidens tänkande.

Prosten Gustaf Fredrik Hjortberg hade som präst på Ostindiska Kompaniets båtar varit i Kina inte mindre än tre gånger. Från dessa och kollegors resor avtecknar sig i målningen flera exotiska djur, tex en lemus och en skorpion. På ett bord ligger olika vetenskapliga instrument som påminner om Hjortbergs intresse för uppfinningar. Bland annat tog han med en sädesrensningsmaskin från Kina som länsmuseet har i modell. Men Hjortbergs kanske största intresse var mediciner för djur och människor. Ett helt medicinskåp på målningen minner om detta. Gustaf Fredrik Hjortberg var verkligen en upplysningsmänniska.

Även familjens öden framgår väl av porträttet. Dels ser vi de många barnen, som hänger samman med den stora folkökningen på 1700-talet, dels ser vi hur många som har dött. De döda barnen är med i bil med delvis skymda. Vi ser också att ett par dog som spädbarn i sin vagga. Inte ens i en välbeställd prästfamilj överlevde barnen smittkoppor och andra sjukdomar.