7. Skatmossen – Nackhälleskölden

Börja till höger i det här rummet –där berättar vi om de tidigaste jägarfolken i Halland. För 13 000 år sedan fanns det en tillfällig boplats vid Skatmossen, ungefär en och en halv mil nordost om Varberg. Det är en av de tidigaste boplatserna som påträffats i Sverige. Du kan se fynden därifrån i montern: små flintskrapor som användes för att bearbeta skinn. Vid den här tiden fanns inlandsisen bara några kilometer bort från Skatmossen.

Först för 6000 år sedan blev människan bofast och började bygga hus. Det är ett sånt hus modellen visar. Det var jordbruket, som kom till Sverige vid den här tiden, som gjorde det möjligt för människor att bo på ett ställe. Gravarna placerades i närheten av bebyggelsen.

Till vänster i detta rum ser du en nästan exakt kopia av Nackhälleskölden, den bäst bevarade bronsskölden i Sverige. Den är hittad i en mosse ungefär en mil öster om Varberg. Skölden är säkert ett offer till dåtidens gudar, för en mosse ansågs ha magiska krafter. I montern till vänster om Nackhälleskölden finns det andra fina fynd: bronssmycken och vapen.