6. Halland genom tiderna

Här börjar museets stora utställning om ”Halland genom tiderna”. Den består av 19 teman, och dom flesta kommer i kronologisk ordning. Från jägarstenåldern, via krigen på 1600-talet och 1800-talets utvandring till USA, till dagens badliv.

Börja med att titta på den stora kartan. Den visar landskapet Halland både idag och genom hela historien.

Till vänster om kartan ser du en regentlängd över alla som regerat över Halland. Rött står för danska kungar och drottningar, gult står för svenska. Under den gröna perioden utgjorde Halland en del av ett eget rike i nuvarande västra Sverige. Och Norra Halland har också tillhört Norge en kort period, det är det som markeras med blått.

Till höger om kartan finns hörlurar, där du kan lyssna på olika dialekter från Halland. Tryck på knapparna så får du höra en dialekt från norra Halland, en från södra Halland och en från fiskesamhället Träslövsläge.