/  Svensken är lös! – Dramatiserad vandring
Svensken är lös! - Dramatiserad vandring

Svensken är lös! – Dramatiserad vandring

6/7 2023

Sommaren 1612. Invånarna i det danska Halland har drabbats hårt av kriget mot svenskarna. Varbergs fästning är snart färdigbyggd även om arbetet just nu stannat av i brist på timmer. I fängelsecellerna sitter några svenska krigsfångar inlåsta och väntar på att bli utlämnade till hemlandet. Men plötsligt saknas en av dem. Var är han? Och vad är det för hemligheter som kökspigan Bengte bär på?

Den dramatiserade vandringen är ett skådespel där publik och aktörer rör sig mellan olika platser på fästningen, från de grästäckta vallarna och ner i mörka kanonrum. Berättelsen levandegör livet på fästningen under det tidiga 1600-talet och bygger på historiska källor.

Pris

Vuxen 130 kr, barn och ungdom 0-19 år 60 kr, paketpris 1 vuxen + entré till museet 180 kr. Köp biljett

Max antal: 25 personer.

Ej husdjur, ej barn under 6 år.

Köp biljett

Biljetter till samma dag säljs endast i museets reception.

Tider

Dagligen 6 juli till 13 augusti klockan 11, 12, 13, 14, 15 och 16.

Tillgänglighet

Vandringen går i branta trappor och spiralgångar. För mer information om tillgängligheten kontakta museet på 0340-828 30 eller info@museumhalland.se.