/  Kulknappen – Föredrag med Pablo Wiking Faria
Kulknappen - Föredrag med Pablo Wiking Faria

Kulknappen – Föredrag med Pablo Wiking Faria

7/12 2023 18:00 - 19:00

OBS Framflyttat från 30 november till 7 december.
Pablo
Wiking Faria, tidigare förste antikvarie på Hallands kulturhistoriska museum, berättar under denna föreläsning om kulknappen, museiföremålet som än idag engagerar både forskare och allmänheten. Pablo tar oss med på en resa från det krigströtta Sverige och Karl XII’s plötsliga död vid Fredriksstens fästning 1718 till upptäckten av en kulknapp vid Öxnevalla/Horred som hamnade på Varbergs museum. Folktro och sägner berättar att kungen dödes av sina egna män med just en sådan kulknapp, från sin egen rock. Slutligen kommenteras den senaste forskningen från Uleåborgs universitet som försökt motbevisa att det var just kulknappen som dödade den enväldige kungen.

Föredraget är kostnadsfritt och äger rum på Kafé Längan och sänds digitalt. Kafé Längan håller öppet fram till föredragets start och erbjuder sitt ordinarie sortiment av mat och dryck.